Vecka 23

Du är i vecka 23.
Du har gått 22 fulla veckor och 2 fulla dagar (v22+2).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 mar 2011
Du har 123 dagar kvar till beräknad förlossning.



Mamma

Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Du har kanske gått upp fem till sju kilo, eller mer. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar.


Barnet

Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet är nu så stort att du kan känna de olika kroppsdelarna. Barnet fortsätter lagra fett men huden är ofta rynkig. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Barnet börjar även varva perioder av vakenhet och sömn. Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 600 gram.


Egna tankar

Jag känner bebisen sparka och röra sig varje dag nu, men varje gång Janne ska känna så slutar den :P

Vill ju gärna ha bebben nuuuu! Blir ju extra bebissjuk varje gång man träffar t.ex. Knut eller Jack.

Skulle behöva åka till Luleå och köpa mig nå mammabyxor. Kan bara ha mina leggings, och det är lite kallt om benen när det är 15 grader kallt ute. Så det blir nog en Luleåresa nästa helg, nu när vi köpt oss en bil och allt.
 PUBLICERAT »  2010-11-20 @ 10:50:59 | KATEGORI » Allmänt | kommentera(4)

Kommentarer
Postat av: HannahSthlm/Johanna Törnqvist

Vad roligt att du ville deltaga i min tävling där du har chansen att vinna en plattång från Philips!

Tisdag kommer vinnaren ligga uppe på min blogg.

Missa inte att kika in & se om det blev just du:)!



NU har jag en ny tävling där jag lottar ut härligt glossiga lipgloss från Wet n Wild!

Var gärna med och tävla om dem.



Kram & Trevlig Måndag!

2010-11-22 @ 09:59:44
URL: http://www.hannahsthlm.se
Postat av: louise

hejsan! just nu håller jag på att lotta ut en header jag har gjort på min blogg! om du är intresserad av en ny header kan du trycka på länken nedanför!

http://louiseeb.blogg.se/2010/november/design-utlottning.html

2010-11-22 @ 10:14:51
URL: http://louiseeb.blogg.se/
Postat av: Denise

Grattis till pyret i magen!!

2010-11-22 @ 10:33:10
URL: http://blogg.mama.nu/kevinsmamma
Postat av: Smsa Låna

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2011-07-20 @ 17:07:13
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0