43,6%

Du är i vecka 18.
Du har gått 17 fulla veckor och 2 fulla dagar (v17+2).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 25 mar 2011
Du har 158 dagar kvar till beräknad förlossning.


Barnet

Barnet är känsligt för ljus, det kan göra olika grimaser, vinka och reagerar på ljud och buffar. Nu befinner sig hjärnan i ett händelserikt utvecklingsstadium. Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.
Vikt 220: gram.


Mamma

Du kan ha ökat mellan ungefär tre och sex kilo vid det här laget. Det är helt normalt och du kommer att gå upp ännu mer. Det kan kännas konstigt om du är van vid en konstant vikt men viktökning är ett tecken på att allt är som det ska.


Egna tankar

Vägde mig för att se hur mycket jag hade gått upp sedan jag blev inskriven på MVC, men vågen visade -2 kg. Bebisen verkar alltså vara ganska glupsk ;P Magen växer iaf och det borde ju vara ett tecken på att den lever.

Nästa vecka ska vi ju på UL och nu börjar jag bli osäker på om det är en kille eller en tjej, men Janne tror fortfarande att det är en Vincent.

Är iaf väldigt nervös inför UL och tänker på alla fel dom kan tänkas hitta. När jag skulle på VUL så var jag ju så nervös så jag inte ens kunde svara på vilken vecka jag var i, tårarna bara sprutade.

Illamåendet hänger kvar fortfarande. Har inga förhoppningar om att det kommer försvinna heller. Får säkert ha så här resten av tiden.

Känner inte några sparkar ännu, men dom flesta brukar ju inte känna förrän i v. 20-22 när det är första barnet. Janne brukar ligga och prata med magen men han får inget svar :P

Förresten så köpte vi en vagn i fredags. Hade ju tänkt en svart Emmaljunga, men det blev en svart Brio :)
 PUBLICERAT »  2010-10-18 @ 10:41:23 | KATEGORI » Allmänt | kommentera(0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0