Vecka 26

Du är i vecka 26.
Du har gått 25 fulla veckor och 0 fulla dagar (v25+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 mar 2011
Du har 104 dagar kvar till beräknad förlossning.


Mamma

Du har nu klarat av två tredjedelar av graviditeten. Nu har du nog ökat cirka sju till tio kilo i vikt. Hela kroppen påverkas av graviditeten.

Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet

Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

Vikt: 900 gram.


Egna tankar

Fick väga mig i måndags när jag var till bm, och vågen visade -2 kg sen inskrivningen. Eftersom barn och vatten osv. borde väga runt 2 kg, så har jag väl kanske gått ner kring 4 kg då. Skönt att gå ner i vikt istället för upp, men är medveten om att det lika gärna kan vända.

Har svårt att hålla mig vaken en hel dag. Det tar på krafterna att skapa en människa! Så oftast måste jag sova en stund på dagen.

Minns inte hur det känns att sova en hel natt utan att behöva kliva upp och gå på toa. Och jag lär ju knappast få sova en hel natt sen när bebisen kommer heller. Men det är det värt, helt klart!

Något som jag verkligen saknar just nu är en diskmaskin! Får foglossning som f-n när jag diskar, och dessutom är magen ivägen så jag blir alldeles blöt. Så jag skulle kunna göra nästan vad som helst för att få en diskmaskin!
 PUBLICERAT »  2010-12-09 @ 14:07:21 | KATEGORI » Allmänt | kommentera(0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0